Vahinkohan ei tule kello kaulassa

Vaihtoni yhteyshenkilö palomestari (Battalion Chief) May toimii palolaitoksen tiedotusvastaavana (Public Information Officer) ja samalla vastaa palolaitoksen lähes 90 ajoneuvosta sekä niihin liittyvistä hankinnoista/kehittämisestä. Hän toimii tiiviissä yhteistyössä Fort Lauderdalen kaupungin korjaamon kanssa. Kyseisellä korjaamolla on kierrossa yli 2000 ajoneuvoa, mukaan lukien palolaitoksen ja poliisin ajoneuvot. Palolaitoksella on korjaamolta osoitettu/varattu koko ajan neljä tallia.

BC May ja korjaamon esimies

Palolaitoksella on operatiivisessa valmiudessa paloasemilla 54 ajoneuvoa, joista kuljettavia ensihoitoyksiköitä (Rescue) on 16 kappaletta. Tuo Rescue on hyvin pitkälti verrattavissa Keski-Suomessa tänä vuonna perustettuun monitoimiyksikköön, jossa on sekä ensihoidon että pelastustoimen kalustoa. Ajavat laidasta laitaan sekä ensihoidon että pelastustoimen tehtäviä.  Varakalustoa huoltojen ja remonttien ajaksi tuntuu olevan vähän eri mitoituksella kuin meillä: 5x sammutusauto, 9x ensihoitoyksikkö, 1x tikasauto ja 1x johtoauto 👌 Tällä hetkellä korjaamolla viimeistellään uusien johtoautojen käyttöönottoa; kaikki viisi johtoautoa uusitaan samalla kertaa.

Rescue

Uusi johtoauto

Liityimme päiväseltään muutamaan hälytystehtävään, joiden yhteydessä ja jälkeen keskustelimme hälytysajosta. Haasteet ovat samanlaisia kuin Suomessakin, vaikkakin liikennevirta on moninkertainen ainakin Jyväskylään verrattuna; hälytysajoneuvot havaitaan viime tingassa ja väistävät ajoneuvot tekevät vaarallisia liikkeitä. On hieno huomata miten kansalaiset pyrkivät täälläkin tekemään parhaansa avatakseen reitin auttajille, mutta äkkiseltään ja harvoin tapahtuvassa tilanteessa tehdyt ratkaisut eivät, ihan ymmärrettävästi, aina vaikuta parhailta mahdollisilta. Itse toivoisin rauhallisia liikkeitä ihmisten havaitessa hälytysajossa olevan ajoneuvon, vilkku päälle ja turvallinen väistö 😊 Palolaitoksen henkilöstölle hälytysajo on osa työtä ja vaatii erityisosaamista, joten vahingon sattuessa peilistä löytyy vähintään osa totuutta.


Yhden läheltä piti -tilanteen tiimoilta tiedustelin Gregiltä, että paljonko heillä sattuu vahinkoja palolaitoksen ajoneuvoille. Vastaus oli, että pienempiä kolhuja paljon ja tarkkoja lukumääriä voidaan tutkiskella tilastoista. Hänelle itselleen ei ollut kuitenkaan tapahtunut yhtään, koputti puuta! 😉 Tuolta autopalolta otimme suunnaksi ranta-alueella sijaitsevan paloaseman 49, tarkoituksena oli mennä katsomaan ja koeajamaan remontista tullutta palovenettä (Fire Boat 49). Syystä tai toisesta paloaseman takapihan portti ei avautunut täysin. Greg päätti kuitenkin ajaa aika ahtaasta välistä aseman sisäpihalle. Peileistä katsottuna tilaa oli, mutta...ensimmäinen vahinko oli valmis!? 5-10 sentin mittainen pultin pätkä kolhi apukuljettajan puoleista etuovea korjaaamoreissun arvoisesti. Palovenekään ei ollut laiturissa vaan harjoituksissa, joten lopputuloksena oli vain ajoneuvovahingon paperityöt! 😤

Tulossa Jyväskylään kyläilemaan ja lomailemaan...

Kommentit