Day 1

Kello soitti kuudelta ylös, mutta ensi töikseni sain havaita ulkona vallitsevan täyden pimeyden. Aurinko nouseekin vasta 7.02. Hetken odottelun jälkeen lähdin kuitenkin aamujumpalle; 5 km juoksua rantakadulla sekä leukoja, punnerruksia ja korsettia. Siihen päälle aamupala ja valmiina ottamaan suuntia Keskuspaloasemalle.
  

Eilisen tiedustelun mukaisesti matka otti aikaa puoli tuntia. Perillä ilmoittauduin tuliaisrepun kera Battalion Chief Greg Maylle. Hänen ja palolaitoksen johtajan Fire Chief Robert Hoechlerin kanssa vaihdoimme kuulumiset ja jaoin tuliaiset. Nopeasti keskustelu kääntyi Hurrikaani Irmaan, jonka tiimoilta olisi katsaus palopäällikön huoneessa klo 11 ja sitä ennen minulle pitäisi hakea varusteet. Kaikki muut asusteet ja varusteet he lupasivat hoitaa paitsi työkengät. Lähdettiin pikapikaa Gregin kanssa Wallmartiin ostamaan varsikenkiä ja sieltä palolaitoksen Support Centeriin. Sovittiin haettavan myöhemmin loput varusteet, nyt vain nopeasti virallista työvaatetta matkaan.


Hurrikaanipalaverin aluksi sain oman versioni iltalukemisesta eli varautuminen myrskyyn. Tuleva hurrikaani puhaltaa puuskissa tällä hetkellä 200 mph, joten suhtautuminen oli herroilla sen mukaista. Kyselivät Suomen hurrikaaneista ja hitusen heitä hymyilytti kun kerroin kovimpien tuulien olevan luokkaa 20 mph. Palolaitoksen varautumistoimina varmistetaan vielä paloasemien varavoimien kunto, sovitaan ajoneuvojen säilyttämisestä upouudessa kaupungintalon parkkihallissa, evakuoidaan rannalla olevat kolme paloasemaa, tarkastetaan henkilökunnan mitoitukset. Iltapäivällä oli vielä kaupungin toimijoiden yhteinen puhelinpalaveri, jonka lopputuloksna todetttiin muuttujia olevan vielä paljon, mutta varautumistoimia jatketaan täydellä teholla. Huomenna aamusta on luvassa tilanteen päivitystä!


Hurrikaanipalaverien välissä pääsin osallistumaan kaupungintalolla varsin mielenkiintoiseen neuvonpitoon palomestareiden työehdoista ja -eduista. Työntekijäjärjestöt neuvottelevat suoraan työantajan kanssa 3-vuotisesta sopimuksesta. Nyt oli johdon ja kaupungin henkilöstöyksikön välinen neuvonpito asiasta, kun ensimmäistä kertaa kaupungin historiassa palomestareille ollaan tekemässä omaa sopimusta. Suhteellisen hankalaa sopimustekstiä noin 100 sivun verran, josta itse ymmärsin yksittäisiä kohtia. Jokainen voi miettiä muutamia etuja; Kiinnostaisiko saada käyttöösi henkilökohtainen palolaitoksen hankkima Dodge Charger tai 48h ylimääräistä johtajavapaata?


Kämpille saapuessani havaitsin huoneiston ovessa mielenkiintoisen lapun, jonka mukaan asunto tulee omatoimisesti evakuoida perjantaihin klo 9 mennessä. Eipä tuossa ongelmaa, kun sovimme jo päivällä muutostani paloasemalle ainakin perjantaista sunnuntaihin. Elämme mielenkiintoisia aikoja...😉


Kommentit